Behalve voor de groep 1800-2100 (die starten een week later), beginnen de online schaaktrainingen op zondag 29 oktober. De volledige lessenkalender vind je hier.
In de loop van volgende week mogen de 35 deelnemers een e-mail verwachten van de organisatie ‘Kennemer Combinatie’ waarin onder andere zal staan hoe je de training kan volgen en wat daar precies voor nodig is. Heb je daarna nog een vraag? Stel ze dan gerust hier!
Vrijdag ontvangen alle deelnemers een mail met instructies om deel te nemen aan de eerste les, houd daarom je e-mail in de gaten!
Hoe waren de eerste schaaktrainingen afgelopen zondag? Naar verwachting?
hi Pascal, ik heb er gemengde gevoelens bij (ik zat in de groep 1200-1500). Ik vond weinig structuur terug in de opbouw van de les. Na 45 minuten was de belangrijkste ’takeaway’ dat je moet aanvallen op de kant waar je d- of e-pion het verste is opgerukt. Omdat daar de meeste plaats ontstaat om je stukken te positioneren. Tja.
Er was ook veel verschil tussen de deelnemers…zo waren er verschillende erg jonge spelers aanwezig, die de les ophielden met dikwijls voor-de-hand liggende vragen en opmerkingen. En de klap kwam na 45 minuten, toen bij de lesgever de internet-verbinding het begaf (of de zoom-verbinding kon het niet aan). Ik ben toen ook afgehaakt, en ben een toernooitje op Chess.com gaan spelen.
Ik zal zien wat de volgende les brengt…ik geef het zeker nog een kans.
mvg
Bart
1200-1500 kende inderdaad serieuze opstartproblemen/kinderziektes. Na de gedwongen onderbreking (met 30 man minder in de room) vond ik het zeker wel de moeite. Voor de pauze was de lesgever, Jop, precies vaak afgeleid en de draad kwijt. Het leek lastig om zo’n drukbezette room te managen. Eigenlijk moeten ze met 2 zijn. Een lesgever en een assistent. De lesgever geeft de les. De assistent leest de chatbox uit. Behalve van de lesgever en van zijn assistent staan dan alle micro’s uit. Zeker de micro’s van jonge kinderen.
Misschien kunnen we dit terugkoppelen naar de organisatie?
Ik heb er zeker wel vertrouwen in dat ik veel kan leren van Jop. Ik vond de lesmaterie an sich goed voorbereid/uitgewerkt.
Dat klinkt minder goed, we geven deze feedback meteen door aan de organisatie.
Ik zat in de groep 1500-1800, en vond het zeer interessant. Les 1 ging over “Steinitz (gevoel voor de koning)” en dat werd geïllustreerd met twee partijen van Steinitz die uitvoerig werden geanalyseerd. Knap wat Steinitz daarin doet. We kregen ook een link toegestuurd waarmee we de hele les nog eens kunnen bekijken, en herhaling is natuurlijk handig bij het leren (bovendien had ik de eerste minuten moeten missen).
Toevallig de partij Steinitz- Von Bardeleben? Die heeft op mij althans indruk gemaakt en is zeker het bekijken waard!
Nee, Steinitz-Paulsen, Baden-Baden, 1870, opening C25, en Steinitz-Sellman, Match, Baltimore 9-2-1885, opening C11. Maar die partij tegen Von Bardeleben was ook de moeite!
Door de technische problemen en grote groep in de 1200-1500 categorie kwam het begin inderdaad wel wat amateuristisch over,
maar eens Job op dreef was vond ik de inhoud wel goed.
Ik vond het niet erg dat er weinig take-aways waren omdat deze aan de hand van verschillende voorbeeldjes mooi geillustreerd werden.
herhaling is nu eenmaal de sleutel tot onthouden 🙂
Zonet in uitgesteld relais de tweede helft bekeken van de eerste les (1200-1500). Was inderdaad een groot verschil met het eerste deel. Lesgever hield het tempo nu strak en onderwerp was zeker relevant.