Een nieuw record: 29 Skoggers namen deel aan de derde ronde van het blitzcriterium, en het werd een allesbehalve normale ronde. Typerend was de derde partij waar de 6 topelo’s tesamen slechts een half puntje sprokkelden. Daardoor bleef het natuurlijk tot het einde spannend: Daniël won uiteindelijk toch met ‘slechts’ 9/11. Nils en Werner volgden met respectievelijk 8,5 en 8 punten._LEESMEER_ Andere 2000-plussers vinden we veel verder in het klassement: Stijn (6,5) en Pascal (6). Sterke prestaties anderzijds waren er van Andrej (7,5), Tobias (6,5) en Oleg (6,5). In het totale klassement, waarin de 3 beste resultaten van de 4 rondes worden opgeteld, zien we dat Daniël sowieso 180 punten zal hebben, en daarmee onbedreigd eerste is.

Ook volgende week wordt weer heel leuk: Frank Schrickx zal ons net als vorig jaar wat uitleg geven over toreneindspelen. Zeker de moeite waard! En Frank verklapte ons al dat het kernwoord van de avond ‘interactie’ zal zijn. Verplichte kost dus!

15 reactie op “Spannende ronde in blitzcriterium”
  1. Even opgesnord uit het FIDE-reglement : ‘C3. An illegal move is completed once the opponent`s clock has been started. The opponent is entitled to claim a win before he has made his own move. However, if the opponent cannot checkmate the player`s king by any possible series of legal moves with the most unskilled counterplay, then the claimant is entitled to claim a draw before he has made his own move. Once the opponent has made his own move, an illegal move cannot be corrected.’

    Ik heb ook begrepen dat een zet pas beschouwd wordt als uitgevoerd als het stuk wordt aangeraakt, losgelaten én de klok werd ingedrukt.

    Besluit : Kenneth had gisteren tegen mij wél mogen doorspelen (plaatste zichzelf schaak maar drukte klok niet in), Nils claimde onterecht de overwinning tegen mij (ik zette mezelf schaak maar klok was niet ingedrukt). Tenzij ik hier weer iets geweldig over het hoofd zie.

  2. Ik denk dat ge het over het hoofd ziet dat wie een eigen stuk aanraakt met dit stuk moet spelen, en wie een stuk van zijn tegenstander aanraakt dit stuk moet slaan. Dus als iemand een stuk van zijn tegnstander vastpakt en dit alleen met de koning kan slaan, dan moet hij dit doen, ook als hij in zijn eigen tijd nog ziet dat dit verliest.

  3. Kenneth kon met zijn koning de pion niet pakken, want die stond gedekt. En dat zag hij dus voordat hij zijn klok indrukte.

  4. Inderdaad Pascal, Kenneth slaat met zijn koning een pion van mij die echter gedekt staat door mijn loper. Dus Kenneth kan op deze manier de pion niet nemen omdat hij zichzelf dan schaak zet. Zowel koning en pion werden door hem aangeraakt (klok werd niet ingedrukt!). Waarop ik de winst opeis. Niet omdat ik denk dat ik dat recht heb maar omdat ik zelf al enkele blitzkes in SKOG verloren heb tegen spelers die winst opeisten wegens ‘schaak niet gezien’ zonder dat ik de klok had ingedrukt. Er werd me toen gezegd dat de blitzregels alweer veranderd waren (dus terug van punched-clock naar touched-piece). Nietsvermoedend heb ik dat toen geloofd.

  5. Indien kenneth de klok niet heeft ingedrukt, kan hij eender welke reglementaire andere zet doen. Trouwens in deze wijken de blitzregels niet af t.o.v. de “gewone” regels…
    ik zie eigenlijk het probleem van de discussie niet … :S

  6. Volgens mij spreken de ‘punched-clock’ en ’touched-piece’ regels elkaar niet tegen en gelden ze alletwee.
    De tweede regel zegt dat met het aangeraakte stuk moet worden gespeeld (of dat het geslagen moet worden).
    De eerste zegt dat een zet gewijzigd mag worden totdat de klok ingedrukt is, binnen de beperking opgelegd door de tweede regel.

    Volgens mij was dat trouwens ook de redenering van de aanwezige arbiter. Nu denk ik wel dat de ’touched-piece’ regel zegt dat (in ieder geval voor niet-blitz partijen) met een aangraakt stuk gespeeld moet worden indien een legale zet met dit stuk mogelijk is. Of in deze zin zichzelf schaak zetten als een mogelijke zet wordt beschouwd mag een specalist proberen uit te zoeken.

  7. Bedankt BVT. Gisteren was het aan de toog allesbehalve duidelijk. De trappist werkte de luciditeit ook niet bepaald in de hand.

  8. Bart, je zegt ‘eender welke reglementaire andere zet’. Dus ook een zet met een ander stuk? Dat wijkt toch wel af tov de ‘gewone’ regels.

  9. Kenneth sloeg de pion met de koning wat niet kon omdat hij dan zichzelf zou schaakzetten. Omdat de pion werd aangeraakt, kon hij volgens mij wel worden verplicht om diezelfde pion met een ander stuk dan de koning te slaan. Als dat stuk op zijn beurt tenminste reglementair kan verplaatst worden.

  10. In dat geval geldt wat het eerst aangeraakt is gert. Ik had mijn koning het eerst aangeraakt, dan pas de pion. Terwijl ik de beide stukken vast had, zag ik dat ik die pion niet kon slaan, omdat ik dan schaak zou staan. De pion kon echter niet door een ander stuk geslagen worden, want er stond geen ander stuk dat die pion kon slaan. Dus ik mocht mijn koning op een ander veld plaatsen… Dus ik ben bestolen van een punt :s

  11. Je moet idd met de koning spelen (eerst aangeraakte stuk). indien dit niet mogelijk is, moet je de pion nemen met een stuk. als ook dit niet gaat, mag je eender welke andere zet doen.
    altijd opletten, want kan ook beschouwd worden als hinderen van de tegenstander, al naargelang. Kzal er nog wel eens een boompje over opzetten aan den toog …

  12. Het hier gegeven antwoord en nalezing van de regels lijkt inderdaad het meest logische.
    Moet echter toch aangeven dat op de cursus hierover allesbehalve dezelfde duidelijkheid werd geschapen, maar een grijze zone werd gelaten m.b.t. een gedane onregelmatige zet, wat een vergissing in een al te snelle beslissing kan verklaren. Je ziet waartoe toogdiscussies soms al niet nuttig kunnen zijn.

  13. dan was de claim van Patrick B ook niet correct.Vermits ik mijzelf schaak zette omdat ik met een pion speelde, wat dus een illegale zet was.Ik had mijn klok ook nog niet ingedrukt.Terwijl ik het stuk verplaatste claimde hij de winst al.

Een reactie achterlaten

Off topic reactie | Meld een fout/klacht | Gedragscode

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schaakkring Oude God